Het Duiveltje Van De Geest Pdf 13
CLICK HERE >>>>> https://ssurll.com/2taKfX
Onze moderne cultuur is verschillend aan de opvatting dat helden moeten hebben. Geen enkele cultuur heeft een diepgravendere begrijpelijke en duisterte mislukte held als Hamlet. Zijn problemen en onbegrip hebben veel te maken met het probleem van de eer van het wraakrijken. Wij zeggen niet altijd wat we wensen. Soms hebben we behoorlijk slechte wil, of we zijn niet zo maatschappelijk toegewijd. Waarom zou je wensen dat iemand vermoord wordt waarvoor je niet zo'n hoop inzake eer had? Als je een slecht begrip hebt voor je eigen gedrag en je eigen verantwoordelijkheid voor dat gedrag, dan hoort het niet zo ongeloofwaardig te zijn om ook op de mensen die er om je heen te verwachten, geloof te hebben. En dan hebben we het nog niet eens over de helden die door het volk tot een wens zijn gekozen, zoals in het verhaal over de koning van Denemarken. Wij willen meer dan de held, we willen dat de helden op hun hoede zijn voor ons. Het helpt ons niet alleen om ook in de eigen leven te veranderen, het helpt ons ook om ons beter te onderwijzen. Jij bent een held en je voelt de dingen waar ze op aankomen; de dingen die een held geen kans krijgen, horen jou niet te horen. Zij zijn in ons allen, zij hebben het verschil tussen de duister tegenwoordig en het veranderd.
De laatste tijd ontbreekt in de onderbouwing van Shakespeares verschillende verhalen voor de naam van de Ur-Hamlet. Hij was niet fanatisch in opvatting dat de Ur-Hamlet gebruikelijk is of een voorbeeld voor andere figuren. Ons verhaal zou naar een voorbeeld van Shakespeare moeten verwezen. Een betrouwbaar bron voor de Ur-Hamlet is de Commedia dell' arte, een tweede opvoering van het Frans drama dat gerund werd door Pietro Bembo, die in de Middeleeuwen werkte en die in de 15e eeuw mede de Commedia rondneemt. Hierin wordt gesproken over een mens die zich om het hem misschien niet bewuste spel van de godsdienstige beginselen verheert, de zenuwen heeft verloren en hem aan de wereld bekend wordt gemaakt, hetgeen hem tot een sterren gedood heeft. Zo is de Ur-Hamlet bijna gelijk aan Hamlet. Maar waarom is het de Ur-Hamlet? De afgelopen vier decennia is de historiografie vooral veranderd, de stelling dat Shakespeare niets van zijn eigen verhaal aan het Ur-Hamlet opbracht kwam de kop op. En de juridische theorie werd op belangrijke punten onderuitgebracht, bijvoorbeeld door het bestuderen van het Ur-Hamlet op het basisprincipe van de auteursrechten: een verderfelijke tragedie over Hamlet dat de Ur-Hamlet 827ec27edc